Nieuwe technologie voorkomt een half miljoen auto-ongelukken per jaar
De vehicle-to-vehicle technologie is een van de nieuwste ontwikkelingen in de auto-industrie. Met deze technologie kunnen auto's met elkaar communiceren, zodat botsingen en ongevallen voorkomen kunnen worden. In de Verenigde Staten kunnen hiermee per jaar meer dan een half miljoen ongevallen voorkomen worden en meer dan 1.000 levens bespaard worden. “Naar verwachting zal in 2017 al de eerste auto met vehicle-to-vehicle technologie op de markt komen” meldt Goedkoopsteautoverzekering.net.
De vehicle-to-vehicle technologie, ook wel V2V genoemd, is een van de grootste doorbraken van 2015.V2V gaat verder dan de huidige sensor en radar gebaseerde veiligheidssystemen die beperkt worden door hun gezichtsveld.Auto's met de V2V technologie kunnen met elkaar communiceren, zodat botsingen en ongelukken voorkomen kunnen worden. Zij kunnen namelijk hun GPS-positie, snelheid en andere gegevens uitzenden naar nabijgelegen voertuigen. Zo wordt de bestuurder bijvoorbeeld gewaarschuwd uit te kijken op een kruising wanneer er risico bestaat op een botsing en niet linksaf te slaan wanneer een andere auto hem tegemoet komt.General Motors heeft aangekondigd in 2017 een met V2V uitgeruste Cadillac op de markt te brengen.
Er wordt al tientallen jaren gewerkt aan de V2V technologie, maar een recent pilot programma van de de Universiteit van Michigan en de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft ervoor gezorgd dat de verwerkelijking deze technologie dichter bij komt dan ooit tevoren. Voor deze pilot reden bijna 3000 met V2V uitgeruste auto's op de wegen van Ann Arbor in Michigan.Na het analyseren van gegevens uit het pilot -programma, schat de NHTSA dat V2V technologie in de Verenigde Staten per jaar meer dan een half miljoen ongevallen kan voorkomen en meer dan 1000 levens kan besparen.
Het systeem werkt helaas alleen als andere auto's ook zijn uitgerust met de V2V technologie. Dit betekent deze technologie in 2017 waarschijnlijk nog weinig effect zal hebben, aangezien de Cadilac van General Motors in 2017 nog met weinig andere auto's zal kunnen communiceren. Om deze reden wil de NHTSA dat het V2V systeem in Amerika verplicht wordt in alle nieuwe auto's. Hier gaat de Amerikaanse regering naar verwachting volgend jaar over beslissen.
“Grote autofabrikanten, waaronder General Motors, Honda, Nissan, Volkswagen, Audi, Mercedes, Hyundai, Ford en Kia, delen hun gegevens en kennis over V2V zodat er in de toekomst gecommuniceerd kan worden tussen auto's van verschillende merken. Deze bedrijven werken samen met techfabrikanten om dezelfde technologie te ontwikkelen. Wel mag elke autofabrikant zelf beslissen hoe het interface en de functies eruit komen te zien.
Privacy is een gevoelig onderwerp. De Federal Trade Commission heeft aangegeven zich zorgen te maken over GPS-tracking en het verzamelen van gegevens. Met het V2V systeem wordt er namelijk elke tien seconde een bericht verstuurd. De NHTSA zegt dat alle V2V signalen anoniem zijn en worden geverifieerd, waardoor ze moeilijk te traceren of te wijzigen zijn. Daarnaast wordt de informatie slechts tijdelijk bewaard en heeft alleen het Department of Transportation toegang tot deze informatie.
Naar verwachting zal de V2V technologie over twee jaar al ingezet worden door meerdere autofabrikanten. De NHTSA verwacht dat de technologie ook gebruikt zal worden voor zelfrijdende auto's en dat over tien jaar alle auto's uitgerust zullen zijn met de V2V technologie.
De vehicle-to-vehicle technologie, ook wel V2V genoemd, is een van de grootste doorbraken van 2015.V2V gaat verder dan de huidige sensor en radar gebaseerde veiligheidssystemen die beperkt worden door hun gezichtsveld.Auto's met de V2V technologie kunnen met elkaar communiceren, zodat botsingen en ongelukken voorkomen kunnen worden. Zij kunnen namelijk hun GPS-positie, snelheid en andere gegevens uitzenden naar nabijgelegen voertuigen. Zo wordt de bestuurder bijvoorbeeld gewaarschuwd uit te kijken op een kruising wanneer er risico bestaat op een botsing en niet linksaf te slaan wanneer een andere auto hem tegemoet komt.General Motors heeft aangekondigd in 2017 een met V2V uitgeruste Cadillac op de markt te brengen.
Er wordt al tientallen jaren gewerkt aan de V2V technologie, maar een recent pilot programma van de de Universiteit van Michigan en de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft ervoor gezorgd dat de verwerkelijking deze technologie dichter bij komt dan ooit tevoren. Voor deze pilot reden bijna 3000 met V2V uitgeruste auto's op de wegen van Ann Arbor in Michigan.Na het analyseren van gegevens uit het pilot -programma, schat de NHTSA dat V2V technologie in de Verenigde Staten per jaar meer dan een half miljoen ongevallen kan voorkomen en meer dan 1000 levens kan besparen.
Het systeem werkt helaas alleen als andere auto's ook zijn uitgerust met de V2V technologie. Dit betekent deze technologie in 2017 waarschijnlijk nog weinig effect zal hebben, aangezien de Cadilac van General Motors in 2017 nog met weinig andere auto's zal kunnen communiceren. Om deze reden wil de NHTSA dat het V2V systeem in Amerika verplicht wordt in alle nieuwe auto's. Hier gaat de Amerikaanse regering naar verwachting volgend jaar over beslissen.
“Grote autofabrikanten, waaronder General Motors, Honda, Nissan, Volkswagen, Audi, Mercedes, Hyundai, Ford en Kia, delen hun gegevens en kennis over V2V zodat er in de toekomst gecommuniceerd kan worden tussen auto's van verschillende merken. Deze bedrijven werken samen met techfabrikanten om dezelfde technologie te ontwikkelen. Wel mag elke autofabrikant zelf beslissen hoe het interface en de functies eruit komen te zien.
Privacy is een gevoelig onderwerp. De Federal Trade Commission heeft aangegeven zich zorgen te maken over GPS-tracking en het verzamelen van gegevens. Met het V2V systeem wordt er namelijk elke tien seconde een bericht verstuurd. De NHTSA zegt dat alle V2V signalen anoniem zijn en worden geverifieerd, waardoor ze moeilijk te traceren of te wijzigen zijn. Daarnaast wordt de informatie slechts tijdelijk bewaard en heeft alleen het Department of Transportation toegang tot deze informatie.
Naar verwachting zal de V2V technologie over twee jaar al ingezet worden door meerdere autofabrikanten. De NHTSA verwacht dat de technologie ook gebruikt zal worden voor zelfrijdende auto's en dat over tien jaar alle auto's uitgerust zullen zijn met de V2V technologie.
Geen opmerkingen: